Czym zajmuje się logopeda?
Odpowiedź jest z pozoru prosta i brzmi: uczy dzieci prawidłowo mówić. Jest w tym dużo prawdy, ponieważ głównym zadaniem logopedy jest przeprowadzanie rzetelnej diagnozy oraz skutecznej terapii zaburzeń mowy i komunikacji. Ale czy tylko zajmuje się nauką mowy? Na szczęście nie tylko 🙂 Występuje rozległy wachlarz działań logopedy, dzięki którym dzieci i dorośli są w stanie poprawnie rozumieć, mówić, komunikować się, oddychać, jeść, pić, przełykać, artykułować itd.
CO ZROBIĆ KIEDY MOJE DZIECKO NIE MÓWI?
Kiedy Twoje dziecko skończyło roczek i nie mówi pierwszych słów, np.: mama, tata, baba; kiedy nie gaworzy i/lub nie uśmiecha się, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego ma problemy
z przyjmowaniem pokarmów stałych; nie reaguje, kiedy do niego mówisz- koniecznie udaj się do logopedy.
Kiedy Twoje dziecko w drugim roku życia nie nabywa nowych słów, nie łączy ich, nie rozumie Twoich poleceń typu: daj mi misia – koniecznie udaj się do logopedy.
Kiedy Twoje dziecko w trzecim roku życia nie buduje zdań, nie rozumie poleceń, nie nawiązuje kontaktów słownych z rówieśnikami, jego słownik wyrazów mówionych
i rozumianych nie powiększa się – skontaktuj się z logopedą.
CO ZROBIĆ KIEDY MOJE DZIECKO SEPLENI, MÓWI NIEWYRAŹNIE?
Zawsze, kiedy zauważysz wadę wymowy udaj się do specjalisty – nie czekaj im szybciej zaczniesz tym szybsze będą efekty terapii.
CO ZROBIĆ KIEDY MOJE DZIECKO MÓWI TYLKO DO WYBRANYCH OSÓB I TYLKO W WYBRANYCH SYTUACJACH?
W takim wypadku nie zwlekaj, umów się do logopedy, wspólnie obierzecie drogę postępowania terapeutycznego i zaczniecie działać w zespole specjalistów.
CZY LOGOPEDA POTRZEBNY JEST W TRAKCIE LECZENIA ORTODONTYCZNEGO?
W leczeniu ortodontycznym dla uzyskania długotrwałych efektów terapii ważne jest by język prawidłowo funkcjonował w innym wypadku ,,język może popsuć” to co naprawił aparat ortodontyczny. Zarówno w trakcie leczenia ortodontycznego, jak i przed jego rozpoczęciem należy zadbać o konsultacje logopedyczne.
CO ZROBIĆ KIEDY MOJE DZIECKO MA PROBLEM ZE SSANIEM PIERSI/BUTELKI LUB PRZYJMOWANIEM POKARMÓW STAŁYCH?
Udaj się wtedy na ocenę budowy i funkcjonowania aparatu artykulacyjnego dziecka w celu odnalezienia przyczyny trudności. Być może wędzidełko podjęzykowe, które jest przyczyną wielu problemów w funkcjonowaniu języka jest skrócone. W takim wypadku należy przeciąć wędzidełko u chirurga szczękowego i stosować się do zaleceń logopedy w celu uzyskania efektów zabiegu.
A CO Z JĄKANIEM?
Istnieją skuteczne metody terapii niepłynności mowy, należy jednak pamiętać, że tu istotny jest czas. Trzeba działać szybko w terapeutycznym zespole logopeda-rodzice.
MOJE DZIECKO MA ZABURZENIA ZE SPEKTRUM AUTYZMU…
Logopeda dobierze adekwatną formę komunikacji dla Twojego dziecka.
KIEDY DZIECKO CIERPI NA CHOROBY GENETYCZNE, KTÓRE POWODUJĄ TRUDNOŚCI W MOWIE ORAZ OPÓŹNIENIE ROZWOJU MOWY…
Logopeda dokładnie zdiagnozuje problemy w mowie dziecka i dobierze ćwiczenia, które pomogą w lepszym komunikowaniu się werbalnym i niewerbalnym.
MOJE DZIECKO JEST DWUJĘZYCZNE..
W takim wypadku logopeda jest właściwym specjalistą do pomocy w planowaniu nabywania języka drugiego.
Należy pamiętać, że podczas diagnozy logopedycznej pacjent oraz jego rodzice czy opiekunowie powinni uzyskać informacje na temat tego jakie zaburzenie mowy występuje, co należy zrobić by się z nim uporać oraz do jakich specjalistów należy się udać w celu pogłębienia diagnozy. W trakcie terapii istotna jest współpraca logopedy, pacjenta oraz jego rodziców bądź opiekunów w celu uzyskania zadowalających efektów. Trzeba wiedzieć, że bez systematycznej pracy w gabinecie i poza nim terapia nie przyniesie tak szybkich i spektakularnych efektów, jakie przynieść może terapia spełniająca te wymogi.
W naszym gabinecie współpracujemy z panią mgr Oliwią Dzwonnik, logopedą i neurologopedą z gabinetu PrzeMowa www.logopeda-przemowa.pl